woensdag 6 februari 2013

Marc Manager


De meeting begon en Marc spurtte de trappen op. Hij wreef met zijn hand door zijn overvloedig van haargel voorziene haren. Hij kwam de vergaderzaal binnen met het allure van een filmster. De andere aanwezigen waren al meteen aan de grond genageld. Hij schoof zijn iPad met de nodige nonchalance over de tafel. Hij schakelde de beamer in. Hij snoof diep en begon.

“Goedemorgen team, sit back and be impressed. Ik heb hier de cijfers mee van de doorlichting van onze organisatie.”

Hij toonde een slide met allerlei kleurenkladder en cijfertjes. Heel even maar en de slide verdween weer.

“Zoals jullie gezien hebben is de workflow de voorbije maand gedaald. De workflowmarge is toegenomen, en de brainshootdisturbance is gedaald. Dit is frappant. Wat gaan we eraan doen? Wel, ik heb in de zijlijn een side-project opgestart. Wij gaan deze cijfers weer upgraden. Hoe? Wel ik heb een plan.”

Met twee vingertoetsen verscheen er een nieuwe slide met een heleboel kleurige tekeningen en symbolen. In een flits was hij weer verdwenen.

“Ons sideteam dat werd aangesteld om het sideproject uit te werken is op basis van MIJN analyses en MIJN doorlichtingen bezig om MIJN verbetervoorstellen verder uit te werken. We hebben milestones uitgestippeld, deadlines die we moeten halen. U hoort dus nog van MIJ.”

Met twee vingertoetsen sloot hij de beamer en iPad af. Hij legde zijn haar goed, en in een flits was hij verdwenen en liep hij zelfvoldaan de trappen af.

De mensen in de vergaderzaal bleven verstomd achter. Wat een collega, die nagelnieuwe manager. Wat een bravoure. Ze waren onder de indruk. Wie kon die man bijhouden? Hoe speelde hij het klaar om alles op zo’n korte tijd te realiseren? Werkte hij 24 uur op 24? Zou dit nu ook van hen verwacht worden?

Marc stapte met bravoure zijn bureau binnen en sloot de deur. Hij schonk zichzelf een borrel in. Hij plaatste zich in de stoel, met zijn voeten op zijn bureaublad.  Hij nam de telefoon. “Karel, kan je eens dienst X analyseren. Tom, kan jij een matrix opstellen van de flows van dienst Y. Eva, kan jij een werkgroep opstarten die project Z opvolgt. Bezorgen jullie mij de resultaten aub?”

Hij opende zijn iPad en begon zijn reis voor de zomervakantie te boeken. Een week lang bestudeerde hij de mooiste bestemmingen. Een week later stroomde de resultaten binnen in zijn mailbox. Hij kopieerde en plakte alles in een powerpoint. Hij nam zijn iPad en liep naar zijn volgende meeting.
Hij kwam als laatste binnen, legde zijn haar goed en opende de voorstelling.

“Beste mensen, IK ben er op korte tijd in geslaagd om aan de hand van MIJN doorlichtingen, MIJN matrix en MIJN werkgroep het project nader …”

Het publiek keek verbaasd toe. Wat een superman!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten